Gå til hovedinnholdet Gå til menyen

0-1000 ordre på 99 dager! 

Innhold Data og analyse Strategi Betalte medier SEO
Økning i organisk trafikk

+ 707 %

Økning i betalt trafikk

+ 411 %

Hanne Wangberg Veimo

hanne@hklink.no

Da Hetland Sport ville øke satsingen på e-handel fikk HK Link og HK Bits muligheten til å spille på lag. Med ny nettbutikk og en tydelig annonsestrategi ga vi Hetland Sport fart ut fra startblokka.  

Hetland Sport er en familiedrevet butikk i Sandnes, og en del av Sport1 konsernet. Deres posisjonering og merkevarebygging hviler på lojalitet og kundevekst. Med god kundeservice og spesialkompetanse på ski, friluftsliv og klubbsamarbeid har Hetland Sport etablert seg lokalt.  

I nettbutikken ønsket de å ha kundens brukeropplevelse i sentrum. Utgangspunktet skulle være godt design og enkel navigering. Hetland Sport hadde ikke jobbet med innsikt og analyse tidligere – vi så derfor et stort potensial for organisk vekst. 

Som en liten aktør, med produkter vi kjenner fra de store sportsbutikkene, trengte Hetland Sport en solid nettbutikk og klar strategi for å lykkes nasjonalt.  

Leveranse

HK Bits og HK Link gjennomførte leveransen sammen. Vi leverte innsiktsarbeid, innholdsproduksjon og annonsering i betalte medier. HK Bits laget nettbutikken og frisket opp Hetland Sport logoen. 

Målet om en god kundereise i nettbutikken, og langsiktig organisk vekst, la føringer for samarbeidet og lanseringen av nettbutikken. HK Bits startet med design og grunnlaget for den tekniske leveransen mens HK Link gikk i gang med innsiktsarbeidet.      

  • Teknisk rammeverk og nettsidearkitektur ble gjennomgått for å beholde verdien som allerede var bygget opp i gammel nettbutikk.  

  • Søkeordsanalysen avdekket hva Hetland Sport ønsket synlighet på, deres rangering på aktuelle søketermer og hvem de konkurrerer med i søk.  

  • Hetland Sport deltok i oppsett av søkeordsplanen, som ble førende for menypunkter, varekategorisering og URL-struktur i nettbutikken.   

Leveransen ble ferdigstilt av HK Bits og vi var klare for lansering i oktober 2023.   

Å samarbeide med HK Link og HK Bits er som å jobbe med én aktør. For oss i Hetland Sport er det enkelt når alle involverte har samme mål - uavhengig av om våre spørsmål handler om annonsering eller tekniske oppdateringer i nettbutikken.  

- Stian Furenes, butikksjef Hetland Sport. 

Strategi

En ny nettbutikk er i seg selv ikke inntektsbringende. Startskuddet går i det nettbutikken lanseres – med målrettet annonsering, synliggjøring av sesongens produkter og oppdatering av nye og eksisterende kategorier.  

I tillegg gir nettbutikken mulighet til å bygge autoritet som faghandel. Derfor leverte HK Link vekststrategier på tvers av betalt annonsering og organisk synlighet.  

Erfaring fra lansering av nettbutikker tilsier at mye av omsetningen, og kjennskap til merkevaren, kommer fra betalt annonsering den første tiden. Dette var utgangspunkt for det strategiske arbeidet med Google Ads, og spesielt shoppingannonsene. 

Dialog med Hetland Sport ga kjennskap til produkter, markedet og målgruppen. Denne innsikten, kombinert med søkeordsanalysen, la grunnlaget for annonseringen. Valget falt på ROAS strategi i Google Ads – dvs. åpne budsjetter på utvalgte merkevarer gjennom året.   

Innholdsproduksjon for bestemte kategorier og produkter markerte starten på arbeidet med organisk synlighet. 

Resultat

Nettbutikken kom raskt opp i marsjfart det første halvåret. Et skreddersydd annonseløp resulterte i en effektiv kampanje. På kort tid kunne vi maksimere avkastningen på annonseringsutgiftene og bidra til stor vekst i omsetningen. Om lag 60 prosent av nettbutikkens omsetning kom fra Google Ads.  

Total kjøpsrate i nettbutikken de første tre månedene var 2,66%. Her er noen flere nøkkeltall: 

  • Den organiske trafikken økte med 707 prosent i løpet av fem måneder.  

  • Kjøpsraten på betalte annonser det første halvåret lå på 2,5%.  

  • Økning i trafikk fra betalte annonser på 411 % i løpet av de to første månedene, etter igangsettelse av ROAS strategi. 

Lokalt er nettbutikken blitt en støttespiller til den fysiske butikken. Samtidig gir den Hetland Sport mulighet til å nå kunder over hele landet. Totalt sett får kunden en helhetlig kundereise, uavhengig av om kjøpet gjennomføres i fysisk butikk eller på nett.  

Veien videre

Gjennom organisk vekst ønsker vi økt synlighet på alle de viktigste produktene til Hetland Sport.  Dette innebærer at en mindre prosentvis omsetning vil komme fra betalt annonsering. For å lykkes må både vi og Hetland Sport fortsette å jobbe med tilstedeværelse gjennom nyhetsbrev, SoMe og optimalisering av innholdet i nettbutikken.  

Hanne Wangberg Veimo

hanne@hklink.no