Gå til hovedinnholdet Gå til menyen

Fra 2 til 8 millioner på ett år   

Betalte medier Innhold
Google Ads

+ 693 %

Direkte

+ 337 %

Organisk

+ 257 %

Referral

+ 51 %

Linn Vikan

linn@hklink.no

Arctic Explorers tilbyr hvalsafari, nordlyssafari og fjordturer. Den Tromsøbaserte turoperatøren driver i en bransje preget av sterk konkurranse, hvor det er krevende å skille seg ut.  

Hovedandelen av kundene til Arctic Explorers er utenlandske turister, som gjør research på nett og planlegger aktiviteter før de ankommer Norge. All annonsering foregår via Google Ads. I forkant av sesongen i 2022, som var deres andre siden etablering, fikk vi oppdraget med å overta ansvaret for annonseringen.  

First things first: Innsikt å bygge strategi på

Det første vi gjorde var å sette opp konverteringssporing. Da dette ikke var på plass fra før av, hadde vi ingen innsikt i effekt av tidligere annonseaktiviteter. Vi måtte altså ha fullt fokus på å gjøre oss erfaringer og så tidlig som mulig danne oss innsikt vi kunne bygge videre på.   

Så, vi satte opp sporing – og kryssdomenesporing. Salg av billetter skjer på et eksternt domene. Derfor var det nødvendig å kunne spore på begge domener for å kunne dra maksimalt nytte av Googles annonseverktøy. Når vi så hadde riktig sporingsinfrastruktur hadde vi det vi trengte for å kunne ta informerte beslutninger og optimalisere annonseringen for å oppnå best mulig resultater.  

Og resultater fikk vi! I løpet av vår første sesong (som for ordens skyld kun varte i 2 måneder) sammen oppnådde Arctic Explorers en omsetning på 2 millioner – noe de var godt førnøyde med.  

350 % økning i omsetning

Da sesongen 2023 sto for tur var det tid for å løfte omsetningen ytterligere. Vi hadde et kort møte hvor vi oppsummerte det vi lærte året før, og diskuterte budsjett. Det endte med at vi så og si fikk frie tøyler til å disponere budsjettet slik vi så det mest hensiktsmessig. På en betingelse: at resultatene sto i stil med investeringen.  

Utgangspunktet kunne ikke vært bedre. Arctic Explorers hadde lansert ny og fresh nettside, vi hadde opparbeidet oss verdifull innsikt på det knappe året, og vi hadde altså nødvendig tillit.  

Fra fjoråret så vi helt tydelig at kundereisen (ikke overraskende) er noe mer kompleks enn *klikker seg inn på landingsside fra annonse og kjøper tur*. Kundene er, som nevnt, utenlandske turister. De har naturlig nok mange spørsmål, og bruker tid på å gjøre research før de handler. Derfor kom en god del konverteringer fra direkte, organisk, brand og referral. Dette måtte vi ha i mente når vi skulle måle suksess.  

Vi jobbet målrettet med innhold i SØK for å skille oss ut på budskap, kontrollsjekket og forbedret sporingsinfrastrukturen fra forrige sesong for å rigge oss best mulig for sesongstart.  Vi tok utgangspunktet i MER/total-ROAS fra fjoråret og styrte deretter.    

Resultatet er 350% økning i omsetning. Og, det kunne vært mer! Arctic Explorers hadde ikke nok turguider til å møte etterspørselen. 

Når vi ser på kilde for kilde, hadde vi betydelig økning på omsetning over hele linja. Økning i budsjett = økning på tvers av alle kilder. 

Nå går sesongen dessverre mot slutten, men vi gleder oss allerede til neste sesong med Arctic Explorers!  

Linn Vikan

linn@hklink.no