Publisert 14.05.20

Er det lønnsomt å annonsere på Facebook i disse koronatider?

Vi begynner alle å bli litt lei av å høre frasen «i disse tider», men realiteten er at vi befinner oss i en situasjon vi aldri har vært i før, og dette har blitt en naturlig frase i vår nye hverdag. Det er to måneder siden samfunnet som vi kjente det, stengte ned og endret seg over natta.

Vi har samlet inn data fra Facebook og Socialbakers som har analysert vår atferd på sosiale medier i denne perioden. Her får du se hovedfunnene fra disse rapportene. 

Av Camilla Skaget Hansen, HK Link


Digitale kanaler har aldri vært viktigere, og samfunnet har vært avhengig av videomøter, chat, e-post og nettbutikker for at økonomien ikke skal stagnere helt. Hele verden har endret atferden sin. Fra å "være i verden" - møte kollegaer, stå på stappfulle busser, gå på skole og i barnehage, til å være hjemme, enten alene eller med familien, med kun et vindu til verden utenfor – og det vinduet er digitalt.

Mindre konkurranse betalt, mer konkurranse organisk

Merkevarer har jevnt over postet færre betalte innlegg i 2020. Det viser en tydelig trend på at flere har fått innskrenkede budsjetter. I samme periode har det vært en svak økning i organiske poster, da bedrifter ser etter billigere metoder for å motivere og engasjere sine kunder. Dette tyder på at de som har organiske stategier med riktig innhold, kan vinne mye synlighet i denne perioden. Se mer om våre kurs i strategi og innhold på sosiale medier. (PS: Vi tilbyr også alle våre kurs over videokonferanse).

Fans til merkevarer er oftere på nett

 

Fans av europeiske merkevarer har tilbrakt mer tid på nett de siste ukene enn tidligere. Dette er jo ganske naturlig, når vi har mer tid hjemme. Økningen er konsistent gjennom hele uka, og flest folk er online rundt klokken 20. Fansene av europeiske merkevarer brukte 11,9% mer tid på Facebook fra 16.-22. mars, sammenlignet med de siste sju dagene i februar.

Annonsespend brukt på Facebook

Alle regioner har hatt en nedgang i annonsespend i mars, bortsett fra Øst-Asia. Øst-Asia har begynt å komme seg over den verste delen av koronapandemien, og her har annonsespendingen økt med 21,5%. Dette kan tyde på at når andre regioner får koronaviruset under kontroll, at også annonsespendingen kan gå mer tilbake til normalen. Men, vi ser også en større nedgang i de andre regionene enn i Øst-Asia, så at det går opp til samme nivå som i fjor er nok ikke helt å forvente.

I USA er digital annonsespend ned 33% og tradisjonell annonsespending er ned 39%. 63% av annonsører har tilpasset budskapet sitt, og 35% av annonsører tilpasser sine taktikker og øker publikummålretting og målretting mot smart-TV-systemer.

CPC – kost per klikk
 

CPC har også fulgt spredningen av koronaviruset, og har sunket betraktelig. Her ser vi størst forskjell i Europa. I Vest-Europa har CPC halvert seg siden desember 2019. Fra å ligge på gjennomsnittlig 0,40 dollar, ligger gjennomsnittlig CPC nå på 0,20 dollar. Selv om dette er et tegn på at færre bruker penger på Facebook, så er det også gode nyheter for annonsører. Det betyr at du får mye mer igjen for pengene du investerer på Facebook!

Hva bør du snakke om og hva forventer kundene?

Folk søker pålitelige merkevarer som kan gi dem trygghet og sikkerhet. De ønsker å være sikre på at merkevarene de velger har kontroll over leverandørkjeder, er transparente og troverdige. Folk forventer at merkevarer leverer ekte verdi, handler ansvarlig og gjør det som er rett for samfunnet og deres ansatte.

Folk søker proaktiv kommunikasjon fra merkevarer, derfor:

  • Vær autentisk
  • Ha en proaktiv og hyppig kontakt med dine kunder
  • Sett realistiske forventninger til dine kunder
  • Tren ditt kundeservice-team med jevne mellomrom
  • Monitorer og reager på kunders feedback.

Kilde: Facebooks Taking on Covid-19 EMEA - “Customer Communications Recommendations during Novel Coronavirus Outbreak”,  by Vela, Feb 2020 

Det viktigste nå er å være tilgjengelig for kundene, hold dem oppdatert. Hvis de lurer på om din bedrift har åpent eller leverer som vanlig, så skal de finne den informasjonen på dine nettsider og sosiale medier.

Det er mindre konkurranse, og dermed større sjanse for at kundene dine blir eksponert for akkurat ditt budskap!

Oppsummert – flere forbrukere bruker mer tid på sosiale medier, mens færre bedrifter bruker tid der. I tillegg har CPM og CPC gått ned, så annonsering har blitt billigere. 

Det vil si at det nå er 

  • mindre konkurranse om plassen på Facebook
  • det er billigere å annonsere
  • du kan nå flere kunder
  • OG færre av konkurrentene er tilstede. 

 

Tilpass budskapet ditt, vær trygg, troverdig og autentisk - og hold dine kanaler oppdatert. Hvis du har mulighet, så er dette tiden for å satse på sosiale medier.

 

Ta kontakt med oss hvis du ønsker å se hvordan du og din bedrift kan kommunisere og annonsere på sosiale medier i dag.

 

Kilder:

Facebooks Taking on Covid-19 EMEA - “Customer Communications Recommendations during Novel Coronavirus Outbreak”,  by Vela, Feb 2020

Facebooks Taking on Covid-19 EMEA - ”Covid-19: What do consumers expect from brands?” by Kantar, Feb 2020

Socialbakers COVID 19 Impact Report