Her finner du en oversikt over gjeldende krav til annonser og innlegg på Facebook og Instagram per mai 2020.
Av Camilla Skaget Hansen og Sigrid Krog Vinge, HK Link
De mest brukte annonsetypene på Facebook gir muligheten til å tilpasse materialet innad i en annonse til de ulike plasseringene annonsen kan få. Best practice er velge automatiske plasseringer, tilpasse annonsematerialet og la resultatene styre hvor annonsene blir vist. For en annonse bør du altså lage materiale som passer til både feed og story-plasseringer.
Videoinnlegg og videoannonser på Facebook
- Anbefalt format: 4:5 / 1080x1350
- Anbefalt lengde: 1-120 sek for Instagram og Facebook Feed, maks 15 sek for stories
- Må lages til å fungere uten lyd – lyd skal kun være et ekstra supplement for de som ønsker
- 1 video eller inntil 10 i en karusell
- Merkevaren bør vises innen de 3 første sekundene
- Skal videoen sponses kan den ikke inneholde mer enn 20 % tekst i bildet til enhver tid
Annonse med lenke (click to website)
- Anbefalt bildestørrelse/format: 1:1 / 1080x1080
- Anbefalt videostørrelse/format: 4:5 / 1080x1350. Se avsnittet over for mer info om spesifikasjoner for video.
- Bildet kan ikke inneholde mer enn 20 % tekst
Bilde til Facebook og Instagram Feed
Spons av bilde og tekst, uten lenke. Innlegg og annonser som skal ha bilde og lenke, kan ikke ha høyere format enn 1:1. Se avsnittet om annonse med lenke. Alternativt kan lenke legges i teksten over bildet, men dette anbefales ikke.
- Anbefalt bildestørrelse/format: 4:5 / 1080x1350
- Bildet kan ikke inneholde mer enn 20 % tekst
Bilder og video til Facebook og Instagram story
- Anbefalt format: 9:16 / 1080x1920
- Ingen øvre grense for oppløsning, lag materiellet i høy kvalitet
- La omtrent 14 % (250 piksler) øverst og nederst i bildet være fri for tekst og logoer for å unngå at disse blir tildekket av profilikonet eller handlingsoppfordringen. Det betyr at hvis bildene dine er 1080 x 1920, må du sørge for at viktige elementer vises innenfor et 1080 x 1420 tittelsikkert område
- På sponset innhold er ikke «sveip opp» nødvendig i bildet, dette legger vi på i etterkant
- Bilder: Ett bilde som vises inntil 5 sekunder, eller 3 bilder i en karusell med 5 sekunder per bilde
- Video: En video i opptil 15 sekunder, eller tre videoer i en karusell (maks 15 sekunder til sammen)
- Maks 20 % tekst i både bilde og video dersom innholdet skal sponses
Krav til karusellannonser
- Anbefalt bildestørrelse/format til karusellannonser på Facebook og Instagram feed: 1:1 / 1080x1080
Med karusellannonser kan du vise fra 2 til 10 bilder eller videoer i én annonse. Hvert karusellkort (bilde/video) kan ha sin egen lenke.
Andre spesifikasjoner:
- Minimum antall karusellkort: 2
- maksimum antall karusellkort: 10
- Bildefil: png eller jpg
- Videofil: Mp4 eller mov-formater er anbefalt, her finner du en liste over alle støttede filformater
- Maksimal filstørrelse på video: 4 GB
- Videolengde: opptil 240 minutter
- Maksimal filstørrelse på bilde: 30 MB
- Tekst: 125 tegn
- Overskrift: 25 tegn
- Lenkebeskrivelse: 20 tegn
I Facebook-historier kan du med karusellformatet vise opptil 3 bilder i én annonse.
- Minimum antall karusellkort: 3
- Maksimum antall karusellkort: 3
- Bildefil: png eller jpg
- Videofil: støttes ikke for utvidbare karuseller
- Maksimal filstørrelse på video: 30 MB
- Anbefalt oppløsning 1080 x 1080 piksler
- Anbefalt sideforhold: 1:1
- Maksimal filstørrelse på bilde: 30 MB
- Tekst: 125 tegn
Karusellannonser i Instagram stories
I Instagram-historier får du mulighet til å sette opp to typer karusellannonser. Integrert stories-karusell og utvidbar stories-karusell.
Den integrerte stories-karusellen viser automatisk 3 kort med annonseinnhold i fullskjerm og kan kun kjøpes som en frittstående Instagram Stories-plassering.
Den utvidbare stories-karusellen kan vise ett, to eller tre kort automatisk, og gir mulighet til å trykke på «fortsett å se» for å se resten av kortene. Denne versjonen kan kjøpes ved automatiske plasseringer.
La 14% (250 piksler) øverst og nederst i bildet/videoen være fri for tekst, sånn at profilikonet eller handlingsoppfordringen ikke dekker teksten.
Integrert Stories-karusell
- Minimum antall kort: 2
- Maksimum antall kort: 3
- Sideforhold: 9:16
- Anbefalt oppløsning: 1080x1920
Utvidbar Stories-karusell
- Maksimalt antall kort: 10
- Sideforhold: 1:1
Tekniske krav til karusellannonser
- Maksimalt antall kort i manuelle karusellannonser: 10
- Maksimumslengde på video i sekunder for karusellvideoer: 15
- Maksimumslengde på video i sekunder for manuelle karusellvideoer: 60
- Maksimumslengde på video i sekunder: 120
Samlingsannonser
Samlingsannonser er et annonseformat som passer veldig godt for nettbutikker. Denne annonsetypen viser frem produkter og tjenester på mobil på en visuell og kjøpsoppfordrende måte.
En samlingsannonse har som regel et startbilde eller en startvideo som er etterfulgt av flere produktbilder. De som klikker på en samlingsannonse kommer til en hurtigopplevelse (tidligere kalt kanvas). Et kanvas er en fullskjermopplevelse som gir et flott uttrykk, og er et godt verktøy å bruke hvis man ikke har en egnet landingsside, eller ønsker å gi målgruppen noe mer før de klikker seg videre til en mer utfyllende landingsside.
Bilde eller video: Startbildet eller startvideoen, som vises i facebookfeeden til brukeren, bruker den første medieressursen fra hurtigopplevelsen, eller manuelt satte bilder eller video. Vertikale bilder eller videoer kan bli maskert til et sideforhold på maksimalt 1:1 i feeden for samlingsannonser.
- Overskrift: 25 tegn
- Tekst: 90 tegn
Hurtigopplevelse/kanvas
En hurtigopplevelse er det som tidligere ble kalt for kanvas. Dette annonseformatet er fint for de som ønsker å fortelle en større historie, og/eller for de som ønsker å enkelt tilpasse en opplevelse som kan fungere som en landingsside for mobil.
Hurtigopplevelsen åpnes i fullskjerm etter klikk og fungerer kun på mobil. Her kan folk se på engasjerende videoer, bilder, fylle ut skjema, sveipe gjennom karuseller med mer. Hurtigopplevelse kan brukes sammen med annonseformatene karusell, enkeltbilde, video, lysbildefremvisning og samling.
Tekst på bilder
Annonsebilder på Facebook og Instagram skal ikke inneholde mer enn 20% tekst. Annonsebilder med mer enn 20 % vil i beste fall bli mye dyrere enn nødvendig, i verste fall blir ikke annonsene godkjent. Facebook har et tekstoverleggsverktøy, som brukes til å kontrollere dette på forhånd, og status på tilbakemelding skal alltid være OK.
Tekstoverleggsverktøy: https://www.facebook.com/ads/tools/text_overlay
Bildestørrelser på Instagram
På Instagram er det 4 ulike formater å velge mellom: Liggende, kvadrat, stående til feed, og stående til stories.
Kvadrat
- Minimumsoppløsning 600 x 600 px
- Maksimumsoppløsning 1936 x 1936 px
- Sideforhold 1:1
Liggende
- Minimumsoppløsning 600 x 315 px
- Maksimumsoppløsning 1936 x 1936 px
- Sideforhold 1,91:1
Stående
- Minimumsoppløsning 600 x 750 px
- Maksimumsoppløsning 1936 x 1936 px
- Instagram Stories 1080 x 1920px
- Sideforhold 4:5
Filen lagres ukomprimert i png.
Filmer som skal brukes i Instagram Stories kan være maksimalt 15 sekunder lang.
Les alt om annonseformater fra Facebook her.
Alle spesifikasjoner for alle plasseringer.