Facebook gjør det nå enklere for sine brukere å utforske sitt eget nærmiljø, finne lokale arrangementer, og kommunisere med lokale bedrifter.
Av Trine Blomberg Ulseth, HK Link
I dag har nærmest alle bedrifter, også lokale virksomheter, sin egen bedriftsside på Facebook. Dagens forbrukere forventer å finne, og å kunne kommunisere med både milliardbedrifter, den lokale kaffesjappa og den sjarmerende bruktbutikken på hjørnet, direkte på Facebook.
Facebook vet dette. De vet at over 1,6 milliarder mennesker følger lokale bedrifter på Facebook, og at Facebook er en verdifull plattform for 80 millioner lokale virksomheter. Derfor lanserer de nå en rekke endringer som skal gjøre kommunikasjonen mellom lokale bedrifter og deres kunder enda enklere.
I går avslørte Facebook følgende funksjoner og tiltak:
Oppdatering av «sider» på mobil
Bedriftssider vil vises i et nytt og mer brukervennlig design på mobil. Formålet er å gjøre det enklere for brukerne å kommunisere med bedrifter og å finne den informasjonen de trenger. Brukerne skal enkelt kunne bestille frisørtime eller bord på en restaurant, se kommende arrangementer og lignende fra mobilen.
Gjøre anmeldelser og anbefalinger mer verdifulle
Vi bruker allerede Facebook for å finne ut hva andre anbefaler. Nå skal kundenes tilbakemeldinger sorteres, kategoriseres og fremheves slik at de blir mer relevante for brukerne. Blant annet skal det gjøres enklere å rapportere useriøse eller upassende tilbakemeldinger.
Fortsatt fokus på arrangementer
I følge Facebook er det hver måned 700 millioner mennesker som bruker Facebook Arrangementer til å finne ting å gjøre i sitt lokalsamfunn. Billettsalg via Facebook har for øvrig vist seg å være svært effektivt – arrangører som tilbyr kjøp av billetter direkte på Facebook selger dobbelt så mange billetter i forhold til de som kun selger billetter på en egen nettside.
Gjøre jobbsøk-verktøyet tilgjengelig for alle
Facebook lanserte for en tid tilbake et verktøy for å utlyse stillinger og innhente søknader direkte på bedriftens Facebook-side. Nå gjøres verktøyet tilgjengelig for alle bedrifter verden over.
Gjør det enklere å finne lokale steder
Du kan utforske steder, severdigheter og arrangementer i «Byguide»-funksjonen på Facebook eller du kan laste ned appen Facebook Local, for å finne den samme informasjonen om de stedene du ønsker, der.
Løfter frem de gode bedriftene
Vi i HK Link tror endringene vil være nyttige for både forbrukerne og for de lokale bedriftene som er gode på kundeservice, og som vet å bruke Facebook på en fornuftig måte.
Endringene er nok et tegn på at det blir stadig viktigere å sørge for gode kundeopplevelser, og å være genuint opptatt av å kommunisere på en god måte med kundene sine – både i virkeligheten og på sosiale medier.