Nicolas Lindbak
nicolas@hklink.noI en tid hvor markedsføringskostnader øker blir det mer og mer relevant å se på kostadene knyttet til brandsøk. De siste årene har Google vært flinke til å «skru opp» kost per klikk, og i flere tilfeller betaler kunder kroner istedenfor for øre for søk etter egen merkevare.
Før vi går inn på konkrete eksempler skal vi se litt på fordeler og ulemper med brandsøk i Google Ads.
Fordeler med brandsøk:
Du kan dominere søkefeltet med både organisk søk og betalt annonsering. Merkevaren din tar rett og slett mer plass.
Du har økt kontroll over budskapet.
Mulighet til differensierte budskap basert på lokasjon og/eller søkeord. Du kan vise ulike budskap til «Merkevare Oslo» vs. «Merkevare Trondheim», med relevante tilbud til hver lokasjon.
Ulemper med brandsøk:
Kostnaden går oppover – det kan være dyrt å by på egen merkevare.
Konkurrenter kan påvirke prisen du betaler ved å by på din brand.
Strategien for brandsøk vil være veldig forskjellig fra kunde til kunde. Det som er helt sikkert er at du ikke lengre kan kjøre på etter Googles egen «best practice»!
Et spesifikt eksempel fra e-commerce
Ved flere anledninger har vi merket en stigende trend i CPCs på brandsøk. Med de riktige innstillingene backend har vi klart å skape «mer av mindre», budsjettet er rett og slett nedskalert til en brøkdel det de tidligere var på.
Kostnad: 495 000 kr ned med 66%.
CPC: ned med 63%

Som du ser i bildet går gul linje (kostnad) rett ned mens grønn linje (trafikk) holder seg stabil. Nå til en kostnad som har spart kunden for ca 1 000 000 kr på under et år.
Forsvinner de betalte søkene? Nei, denne kunden har en sterk organisk synlighet. I testperioden økte organisk brandsøk med 72% sammenliknet med foregående periode. Også nonbrandsøk har økt med 39%.
Post test utgjorde branded trafikk 49,8% av organisk søk, mot 44,7% forut. Dette tyder på at trafikken i Google kommer inn via organiske søk.
En trend på tvers av bransjer
Eksempelet over er også relevant da merkevaren har høyt søkevolum etter «merkevare + produkt», noe som også er med på å drive opp CPC. Resultatene er derimot ikke unike, på tvers av flere bransjer har vi fått høyere ROAS, lavere nCAC og høyere MER. Kostnaden kuttes direkte og resultatene blir markant bedre. Dette er gull for oss som brenner for faget, og for kundene våre betyr det mange tusen kroner spart i løpet av kort tid.
Dette er bare ett av mange eksempler, det finnes også caser hvor vi anbefaler kunden å skru av alt som har med brandsøk å gjøre. Det som er viktig er at du tar avgjørelsene basert på data og innsikt, konsekvensene kan potensielt være store på kort sikt hvis du velger feil.
Brandsøk spiser opp budsjettet
Et gjentagende problem i 2025 er at brandsøk kan dominere Google Ads kontoer – de kannibaliserer rett og slett budsjettet som skulle gått til åpne søk for ditt produkt eller tjeneste. Dette blir mer og mer vanlig på Google Ads audits jeg gjennomfører hver eneste måned. Og Google kamuflerer det godt, i enkelte tilfeller vet ikke en gang byrået som jobber med kontoen at det skjer.
Har du utfordringer knyttet til brandsøk eller er du interessert i å diskutere digital markedsføring? Send oss en mail, da vel!
Nicolas Lindbak
nicolas@hklink.no