Fra Cannes til Prinsen 

Innhold Betalte medier

Hans Alexander Mangen

hans@hklink.no

Tradisjon tro inviterte Trondheim Markedsforening til førjulstreff på Prinsen kino, for å vise det beste av det beste fra reklameverdenen. Stikkordene fra Cannes Lions International Festival of Creativity var AI, purpose og humor – her er noen av mine favoritter!  

AI var visstnok årets store snakkis på Den franske riviera. Og fremtidsutsiktene for oss som mistrives i Excel er dystre, innen 2030 må så godt som alle med kreative gener se seg om etter noe annet å drive med.  

For å sette to streker under dommedagsprofetien var Elon Musk hentet inn. I tillegg til å være AI-evangelist har Musk vært klokkeklar på at Tesla klarer seg uten markedsføring. Og her var han hovedperson på reklamebransjens egen fest. Snakk om å by opp djevelen til dans! 

brAIn – all the AI you need?

Når det kom til selve prisutdelingen, fikk pipa derimot en annen lyd. Flere AI-genererte reklamer var nominert uten å nå opp. Gjennomgående manglet de merkevarens hellige gral – nemlig «purpose».  

Som verktøy i utformingen og distribusjon var derimot AI sentralt. Med andre ord – ekte intelligens virker fortsatt, gjerne med bidrag fra kunstig intelligens.  

Fransk hjemmeseier

Et godt eksempel på dette er denne reklamen for Orange, sponsor av BÅDE de franske fotballherrene og damene. Byrået som står bak gikk manuelt gjennom 80 fotballkamper, for så å bruke visuelle effekter til å lure seerne.  

Klar hjemmeseier, spør du meg.  

Apropos «purpose», når vi først er i Frankrike fortjener denne kampanjen å nevnes. Ved å låne ut biler til nyansatte hjelper Renault folk ut i arbeid. Og som vår analytiske SEO-ekspert Kenneth Olsen påpekte – Renault slipper å ha biler de ikke får solgt stående på et lager.  

Even when it isn't Heinz, it has to be Heinz'

I denne kampanjen bekrefter Heinz det mange mistenker – restauranter etterfyller billigere ketchup på Heinzflasker. Vår fotograf Fredrik nikker trolig anerkjennende til fotoene, og jeg blir varm om teksthjertet.  

Her viser Heinz hvordan en enkelt overskrift kan bære en hel kampanje. «Even when it isn't Heinz, it has to be Heinz'» er innsikt om Heinz ketchup – formulert med presisjon og kløkt. 

For å skape engasjement ble restaurantbesøkende oppfordret til å tipse om steder som jukset med ketchupen. Deretter ettersendte Heinz masse ketchup til restaurantene som ble meldt inn.  

¿Quién es Marina Prieto?

Her kommer en kreativ B2B kampanje, ja du leste riktig, til ære for CEO David. Fra en dag til en annen tok Instagrambildene til Marina Prieto, en 100 år gammel dame fra Galicia, over utendørsreklamen i Madrid. Ingen tekst, ingen CTA, ingen QR kode. Og ingen visste hvem den gamle damen var. 

På kort tid ble det store spørsmålet hvorfor Marina plutselig var over alt i den spanske hovedstaden. Slik fikk JCDecaux demonstrert hvordan utendørsreklame fortsatt kan skape engasjement, nysgjerrighet og oppmerksomhet.  

Et avsluttende slag for humor

Humor virker. Morsomme reklamer skiller seg ut i mengden, er lettere å huske og mer overbevisende. Allikevel er en gressetende ku mer interessant enn 50 % av all reklame (forskningen sier dette, ikke jeg). Hvis du ikke heter Cola og kan pøse på med reklame i det uendelige - har du egentlig råd til å være kjedelig? 

Hans Alexander Mangen

hans@hklink.no