Publisert 24.05.18

GDPR - sjekkliste for markedsførere

GDPR påvirker all lagring og bruk av personlig informasjon om borgere i EU/EØS som skjer i din bedrift. Det siste året har det kommet et hav av informasjon om emnet, og nå opp mot 25.mai har det virkelig eksplodert. Å navigere seg igjennom og tolke all denne informasjonen kan være utfordrende. Vi har gjort jobben litt enklere for deg.

Med tanke på digital markedsføring, har vi her listet opp de viktigste tiltakene du må gjennomføre, og lenker til relevant informasjon.

Hovedformålet med GDPR er kontroll og gjennomsiktighet. Du skal ha oversikt over hva som lagres av informasjon om dine kunder. Samtidig skal du til enhver tid vite-, og opplyse om hva informasjonen brukes til. Dine kunder skal ha enkel tilgang til informasjon om hvordan du håndterer deres personlige informasjon, og de skal ha mulighet til å få informasjon som seg selv fjernet.

GDPR-sjekkliste for digitale markedsførere

Som markedsfører i digitale kanaler, skal du blant annet:

Mer om krav til samtykke:

https://www.google.com/about/company/user-consent-policy.html
(Oppdateres 25.mai: https://www.google.com/about/company/consentstaging.html )

Fin sak om nyhetsbrev og samtykke:
https://www.sandtro.no/2018/05/11/nyhetsbrev-e-postmarkedsforing-samtykker-og-gdpr/

Mer om Facebook for bedrifter og GDPR:

GDPR og Facebook for bedrifter

Piksler, cookies og GDPR

Kravet til samtykke er oppfylt når brukeren av et nettsted har akseptert informasjonskapsler/cookies i sin nettleser, gitt at det finnes tydelig informasjon på nettstedet om hvilke opplysninger som behandles, formålet med behandlingen av opplysningene hvor opplysningene behandles, og brukeren til enhver tid har mulighet til å trekke tilbake sitt samtykke.

Det er altså ikke nødvendig å ha store, omfattende popups for å informere brukere om dette.