Publisert 28.06.18

Nå kommer Google Ads, Google Marketing Platform og Google Ad Manager!

Merkevarenavnene Google AdWords og DoubleClick er i ferd med å forsvinne. Forventningene til de nye versjonene av løsningene er naturligvis skyhøye!

Av Trine Blomberg Ulseth og Jan Erik Sanden, HK Link

 

Annonseringsmulighetene via Google har siden lanseringen av AdWords for 18 år siden, kontinuerlig endret seg i takt med den teknologiske utviklingen og endringer i forbrukeratferd. Nå er tiden inne for å relansere annonseringsløsningene, som ifølge Googles visepresident for annonsering Sridhar Ramaswamy, vil forenkle bruken av verktøyene og gjøre det enklere å oppnå bedre resultater.

 

De «nye» annonseproduktene til Google er:

  • Google Ads
  • Google Marketing Platform
  • Google Ad Manager

 

Målet med restruktureringen er at det skal bli enklere for annonsører og publisister å finne effektive måter å annonsere på. For større virksomheter, skal de nye løsningene legge til rette for enklere samarbeid på tvers av ulike team i markedsføringsavdelingen. For mindre bedrifter, vil endringene representere en enklere måte å drive effektiv markedsføring på. Google vil også gjøre maskinlæring tilgjengelig i større grad enn tidligere for små aktører.

 

«These new brands will help advertisers and publishers of all sizes choose the right solutions for their businesses, making it even easier for them to deliver valuable, trustworthy ads and the right experiences for consumers across devices and channels.»
- Sridhar Ramaswamy, Senior Vice President of Ads & Commerce i Google

 

Kort oppsummert betyr Googles endringer at:

  • Det blir enklere å optimalisere annonser og kampanjer 
  • Samarbeid mellom ulike spesialister blir enklere, med mer informasjon samlet på en plattform
  • Integrering av funksjoner gjør analysearbeid mer effektivt

 

 

Google Ads tar over for Google AdWords

 

Google Ads vil slå sammen flere av annonseringsmulighetene som i dag tilbys via Google og deres partnersider og apper. Dette inkluderer blant annet søk, videoer på YouTube, Google Maps, et stort antall ulike nettsider og mye mer. Til Search Engine Land, uttalte Ramaswamy om den nye versjonen av det vi i dag kjenner som Google Ads, følgende;

 

“With Google Ads as opposed to Google AdWords, it is moving the imperceptible default opinion that you get as an advertiser when you hear ‘Google AdWords’ … you think, ‘Oh, Words. Search.’ It’s basically a slight cognitive dissonance to all the other great things that we are doing in terms of both the format and surfaces these ads can show. And so, Google Ads, in our opinion, is a much more straightforward representation of what Google advertising can provide. It’s that simplicity and alignment of the core message from the first instant you hear the name, which is the goal.”

 

Google Marketing Platform – gjør samarbeid på tvers av fagfelt enklere

 

Google Marketing Platform vil integrere alle funksjonene som i dag finnes i DoubleClick, Google Analytics 360 Suite, Google Data Studio, Optimize 360, Surveys 360 og Tag Manager 360.

 

Sridhar Ramaswamy, Senior Vice President of Ads & Commerce i Google, sier følgende om funksjonene i Google Marketing Platform:

 

«The platform help marketers plan, buy, measure and optimize digital media and customer experiences in one place»

 

Som en del av Google Marketing Platform, lanseres også «Display & Video 360», som skal integrere elementer fra DoubleClick Bid Manager, Campaign Manager, Studio og Audience Center. Ramaswamy forventer at dette vil endre måten spesialister arbeider sammen på. Han mener det vil gjøre det mulig for kreative byrå- og media-team å samarbeide, sette opp og gjennomføre kampanjer end-to-end på ett sted.

 

 

Google Ad Manager

 

Google Ad Manager er den sammenslåtte versjonen av DoubleClick for publisister og DoubleClick Ad Exchange.

 

Denne løsningen skal svare på endringene i hvordan forbrukerne konsumerer innhold på tvers av plattformer og steder, noe som videre øker annonsørenes behov for tilgang til programmatisk annonsekjøp. Google Ad Manager, som har blitt jobbet med over en treårig periode, er noe Ramaswamy og resten av teamet i Google har store forventninger til:

 

«With this evolution, we’re excited to do even more for our partners—earning them more money, more efficiently, wherever people are watching videos, playing games or engaging with content, and however advertisers are looking to work with them»

 

 

Er du nysgjerrig på hvilke muligheter det kan representere for din bedrift?

Ta gjerne kontakt med oss for en uforpliktende prat!