Dagens konsumenter stiller stadig høyere krav til bedrifter. De forventer sømløse kundereiser, hvor de mottar den informasjonen de trenger (og ikke visste de trengte), når de trenger den, på den plattformen de befinner seg i øyeblikket. 10. juli hadde Google en gjennomgang av alle sine store nyheter - og alt handler om relevans!
Av Trine Blomberg Ulseth, HK Link
Relevans var, sammen med resultater og effektivitet, i fokus på Google Marketing livesending denne uken. Alle innovasjonene som ble presentert, er utviklet med det formål å kunne skape bedre resultater for annonsører, en enklere og mer effektiv hverdag for markedsførere, og å kunne levere enda mer relevant innhold og annonser til publikum.
Visjonen som gjennomsyret hele keynoten var at god markedsføring må være verdifull, gjennomsiktig og pålitelig.
De nye løsningene ser ut å kunne bli verdifulle for enhver virksomhet, og viktige verktøy som del av en multikanalstrategi.
Forenkle og effektivisere – for markedsfører og forbruker
Vi visste fra før at AdWords, DoubleClick og en rekke andre merkevarenavn fra Google er i ferd med å bli erstattet av de nye plattformene Google Ads, Google Marketing Platform og Google Ad Manager. I løpet av livesendingen ble det snakket mye om hvordan disse nye løsningene skal bidra til å gjøre markedsførernes hverdag enklere, annonsene enda mer effektive ved bruk av maskinlæring og ikke minst; hvordan annonsører via Google skal kunne levere enda mer relevante annonser og innhold til forbrukerne.
Forbrukerne forventer stadig mer
At forbrukerne forventer mer i dag enn de gjorde for bare noen få år siden, og at internett og Google får en stadig viktigere rolle i kjøpsreisen kommer til uttrykk i både statistikk og endret søkeatferd.
I dag er det en billion flere mennesker på internett enn det var for bare fem år siden. Og folk har en tendens til å søke mye mer spesifikt og å forvente mer spesifikke søkeresultater i dag enn for bare få år siden. For eksempel er det 10 ganger så mange søk som inneholder frasen «nær meg» i dag i enn det var for ti år siden.
Markedsførere skal fungere som assistenter
Som en respons på denne endrede forbrukeratferden, velger Google å bruke frasene «advertising that works for everyone» og «assistance that works for everyone» om det de ønsker å levere til forbrukere og markedsførere.
Google vet at kundene ønsker å oppleve annonser og annonsører som en form for personlige assistenter. Som nevnt innledningsvis innebærer dette at annonsørene forstår hva forbrukeren ønsker og forventer til enhver tid, og evner å levere dette.
Maskinlæring gir nye muligheter i form av Smart Ads-søkekampanjer
Maskinlæring og utnyttelse av mulighetene teknologi gir, er svaret på hvordan Google skal evne å gi annonsører og forbrukere en enklere og mer effektiv hverdag. I løpet av livesendingen ble det snakket mye om hvordan maskinlæring gir:
- Bedre resultater
- Enklere opplevelser
- Sterkere samarbeid mellom plattformer og teams
- Forenkling ved integrering av tjenester
En av de nye mulighetene som rulles ut hvor maskinlæring er et viktig element, er muligheten for å la Google teste ulike annonsekombinasjoner for deg – såkalte responsive søkeannonser. Du laster enkelt opp ulike versjoner av overskrifter og beskrivelser, for så å la Google finne ut hvilke kombinasjoner som gir best resultater i henhold til det målet du definerer for kampanjen.
Slike responsive søkeannonser er for øvrig noe Google allerede har testet, og som har vist seg å gi omkring 20% bedre resultater enn annonser med kombinasjoner av overskrift, beskrivelse og bilde/video satt sammen på «tradisjonell» måte.
Lokale kampanjer gjort enklere
Google gjør det også nå enklere å sette opp kampanjer hvor hovedformålet er å skape mer besøk til lokale, fysiske butikker. For restauranter, bilforhandler og mange andre bransjer, vil den faktiske konverteringen foregå offline. Google gjør det nå enklere å optimalisere kampanjer på tvers av plattformer for å øke besøk til fysiske lokasjoner.
Med den nye kampanjetypen «Lokale Kampanjer» kan du enkelt sette opp annonser i Google søk, Google Maps, på Display, Sted Sider og på YouTube – alt på et sted. Det blir enklere å knytte kampanjer opp mot konti i Google My Business, du laster opp annonsetekster, logo, bilder og videoer, og setter et budsjett – og Google vil plassere og optimalisere kampanjen og annonsene for å øke trafikken til ditt utsalgssted.
Google Marketing Platform gjør samarbeid på tvers av avdelinger og analysearbeid enkelt
Google Marketing Platform er nok den nyvinningen som vil ha størst betydning når det gjelder forenkling av hverdagen til byrå og markedsførere innen ulike fagfelt.
Plattformen gjør det blant annet mulig for grafikere å laste opp innhold direkte, i det samme programmet som tekstforfatterne jobber med å utforme annonsetekster, og hvor alt analysearbeidet foregår. Sterkere samarbeid innad og på tvers av team gjør det enklere å skape gode resultater gjennom relevant markedsføring – og den nye plattformen gjør samarbeidet lettere.
Google Marketing Platform kombinerer verktøy for analyse og annonsering, og vil bli en komplett verktøykiste for å planlegge, kjøpe, måle og optimalisere media- og forbrukeropplevelser.
Google Marketing Platform består av:
- Analytics 360
- Optimize 360
- Data Studio
- Surveys 360
- Tag Manager 360
- Search Ads 360
- Display & Video 360
Plattformen vil også gjøre det enklere å gjøre analyser for å forstå kundeadferd. Gjennom en nytt integreringssenter blir det lettere opprette koblinger mellom flere av Googles verktøy og tredjeparts vektøy enn hva som har vært mulig tidligere. Dette vil blant annet gjøre det mulig å bruke målgrupper som bygges i Analytics direkte i kampanjer i Display & Video 360.
Satser stort på videoannonsering på YouTube
Videoannonsering er en annen viktig satsning for Google. Det ble snakket om verdien av å kunne være tilstede for kundene mens de søker etter informasjon, instruksjoner og inspirasjon på YouTube. Det ble også rapportert om imponerende 150% økning i antall annonsekonverteringer fra YouTube.
Spesielt to nye funksjoner på YouTube ble trukket frem:
- TrueView for Reach. Muligheten for å bruke maskinlæring til å gjøre videoannonsene dine synlige for flest mulig som befinner seg i tidlig fase av kjøpsprosessen og slik skape interesse og nysgjerrighet.
- TrueView for Action. Dette handler om å bruke maskinlæring til å maksimere antall konverteringer. Muligheten for å legge til handlingsknapper med tilpasset tekst vil også komme i løpet av året.
Kort oppsummert fortsetter Google å utvikle løsningene sine, i takt med endret forbrukeratferd. Maskinlæring og automatisering skal gi bedre resultater for annonsører, mer relevant innhold til forbrukerne og gjøre markedsførernes hverdag enklere!
Vi i HK Link er veldig spente på de nye mulighetene som nå rulles ut, og gleder oss til å teste dem ut.
Er du nysgjerrig på hvordan din bedrift kan utnytte Google til markedsføring?
Ta gjerne kontakt med oss for en uforpliktende prat!
Se hele Google Marketin Innovations Keynote juli 2018 her.