Jan Erik Sanden
janerik@hklink.no"Hæ? Sitter dere ikke og justerer budene manuelt i AdWords?!"
Nei. Og takk gud for det. Det heter for øvrig ikke AdWords lengre.
Manuelle budjusteringer og flikking overlater vi til AI. Slik kan vi fokusere på forretningsmålene til kunden. Vi kan bruke tiden på å analysere resultater og guide AI-en for å sikre best mulig resultater.
That being said: Det er ultraviktig at inputen vi gir AI-en er god. Grunnarbeidet må være bra. Vi bruker derfor mesteparten av tiden på å gjøre klart for AI-en – utenfor Google Ads-plattformen. Vi sikrer at grunnmuren – altså nettsiden og alt som hører med, er god.
Grunnarbeidet handler om å gjøre informasjon tilgjengelig og forståelig. Mye av dette er SEO-arbeid, naturlig nok, da algoritmene som avgjør hvilke oppføringer som skal vises i et søkeresultat vektlegger de samme faktorene på tvers av organisk og betalt. Det er også helt avgjørende at produktfeeden inneholder all nødvendig (og korrekt) informasjon, for å sikre best mulig resultater i Google Shopping.
Vi bygger grunnmuren – istedenfor å aldri komme oss videre fra fundament-fikling som manuelle justeringer er.
Når vi har sikret at kundens fjes på nett – altså nettsiden, fungerer optimalt teknisk og hastighetsmessig, at produkter er satt opp riktig, at artikler og tjenestesider er gode – da kan vi fortsette på vegger og tak. Jobbe oss oppover.
Det er ikke alltid vi kommer til et 100 % tett tak. Men, det går som regel greit! Så lenge grunnmuren er solid, tåler vi at noen regndråper trenger igjennom.
Når vi så har sikret grunnmuren, kan vi si sette AI-en i arbeid. Fortelle at «dette er målet vi ønsker å oppnå». Bestillingen kan for eksempel være en «ROAS på 300 %» eller å «maksimere antall konverteringer på bestilling av konsultasjon, og basert på vår analyse kan vi maksimalt betale 160 kroner per konvertering». God data er på plass, ting stemmer og vi kör.
Hvis grunnmuren ikke er på plass, og dette gjelder spesielt for shoppingannonser og datafeeden, er det veldig lite vi faktisk kan gjøre og få til gjennom «tweaking» i plattformen. Vi snakker den gode gamle «shit in, shit out».
Det er umulig å flikke seg til suksess i Google Ads-plattformen med en ræva nettbutikk. Både med og uten AI. Lar seg ikke gjøre. Den får ikke til det jeg nevnte ovenfor. AI-en famler i blinde, og vi har ingen mulighet til å få den på rett kjøl. Helt avhengig av god grunnmur.
Så. Poenget jeg prøver å formidle er at det krever mye å få i gang gode shoppingkampanjer. Og mesteparten av jobben gjøres utenfor Google Ads-plattformen. «Pay to win» eksisterer ikke.
Suksess i Google Ads oppnås gjennom god bruk av menneskelig hjerne i kombinasjon med AI.
Men, det er et stort men her. Vi overlater ikke alt til AI, selv med den stødigste grunnmur på internett. Vi gjør ikke alt Google ønsker at vi skal gjøre. Giganten har jo naturligvis sin egen agenda – enkelt forklart: mer bruk av alt de tilbyr = penger i kassa til Google. Vi har vår egen agenda – enkelt forklart: å skape best mulig resultat for kunden.
Vi har hatt vår fair share av krangler med Google – og vunnet. Derfor overstyrer vi faktisk en del av det AI-en aka Google ønsker at vi skal gjøre, til fordel for å gjøre det vi vet er riktig å gjøre for å nå målene til kunden. Vi kan ikke bare slippe roret og la AI-en mekke tilfeldige annonsetekster basert på det den tror er korrekt, dersom kunden har en streng merkevare-guideline å forholde seg til. Vi kan heller ikke kaste bort penger på å vises i irrelevante søkeresultater, bare fordi AI-en mener at den som er på jakt etter ny dyne, sannsynligvis vil være interessert i å vurdere et fleecepledd.
Så ja, vi bruker mye AI. Takk og lov for at den er der, slik at vi kan bruke timene mer effektivt for å skape verdi for kunden – fremfor å flikke på småting!
Jan Erik Sanden
janerik@hklink.no