Robin Lundkvist
robin@hklink.noSamtykke pop-ups dukker opp på omtrent alle nettsider i disse tider. Til dels drevet av ulike tolkninger av ekomloven og personopplysningsloven.
Den kortfattede versjonen er at EU gjennom den såkalte Planet 49-saken satte ny presedens for hva som konstituerer et aktivt samtykke og om personopplysninger er involvert eller ikke. Denne endringen er pt ikke tatt inn i norsk lov, men ny ekomlov er under behandling.
Men, nå trenger du altså ikke å være usikker på om Norsk lov krever en pop-up eller ikke, for med Google Consent Mode versjon 2, som Google rullet ut fra 6 mars 2024 – så krever altså Google at du som kunde har dette for å kunne benytte Google sine annonsetjenester.
Det finnes en rekke ulike løsninger for å innhente samtykke, så kalte CMPer (Cookie Management Platform). HK Link har inngått et partnerskap med Cookie Information og kan tilby en enkel og fleksibel samtykkeløsning som sikrer at du som kunde innhenter samtykke, lagrer dette og sender data videre til webanalyseverktøy og annonseplattformer basert på samtykket som er gitt.
Noen av fordelene som gjorde at vi valgte Cookie Information var:
- Virker på alle CMS/publiseringsløsninger
- Pop-up kan designes og tilpasses kundes profil hvis ønskelig
- Implementasjon kan gjøres via Google Tag Manager (GTM) og gjør at vi ikke trenger å involvere utvikler av nettsiden
Med andre ord kan vi kjapt bistå deg med å få på plass en samtykkeløsning som sikrer både samtykke og rett flyt av data til analyse og markedsføring.
Robin Lundkvist
robin@hklink.no