Innholdsmarkedsføring, annonsørinnhold og content marketing er begrep som flyter over i hverandre. Disse begrepene brukes ofte om både blogginnlegg og artikler på en bedrifts hjemmeside, og om innhold skrevet av bloggere og journalister publisert på eksterne plattformer.
Av Trine Blomberg Ulseth, HK Link
I HK Link jobber vi hovedsakelig med produksjon av innhold som publiseres på bedriftens egen plattform – enten hjemmeside eller blogg.
Vår erfaring er at det finnes veldig mye innholdsmarkedsføring i varierende kvalitet og med varierende effekt. Innholdsmarkedsføring bør etter vår mening gi sluttkundene reell verdi, unngå å være direkte selgende, samt ha en tydelig avsender.
Vi ser på innholdsmarkedsføring som kundeservice på nett. Med dette mener vi at innholdet kan erstatte noe av den individuelle oppfølgingen og kunnskapsdelingen som ofte skjer i fysiske møter med kunder. Når en kunde for eksempel besøker en butikk for å kjøpe en pussemaskin, kan den butikkansatte gi svar på hvilket pussepapir som egner seg best til ulike formål. Eller når en hobbyfisker oppsøker sportsbutikken, så kan vedkommende bli instruert i hvordan man agner liner for kveitefiske.
Del generøst av din kunnskap & ekspertise
I tillegg til å fungere som kundeservice, gir også godt innhold merkevarebyggende verdi. Gjennom å dele av din kunnskap oppnår du både bevisstgjøring og øker kjennskapen til din merkevare. I tillegg bygger du autoritet og relasjoner til dine kunder.
Når en forbruker søker etter svar på hvilket pussepapir hun bør bruke til å pusse ned sine gamle utemøbler, og får svar på dette i en artikkel fra din bedrift, øker sannsynligheten for at hun tenker på deg og din bedrift først når hun et halvt år senere skal kjøpe seg ny drill. Kunden vil på dette tidspunktet bevisst eller ubevisst ha positive assosiasjoner til din bedrift, ettersom dere gav henne svar på spørsmålet hun hadde tidligere.
Effektiv innholdsmarkedsføring
Innholdsmarkedsføring gjort riktig, kan bære frukter i mange år. Gode og informative artikler lever gjerne lenge, og vil også gi effekt i SEO-øyemed.
Du bør altså tenke langsiktig ved produksjon av innholdsmarkedsføring, også når det gjelder strategi. Gjennom å jobbe kontinuerlig med å skape godt innhold vil du etter hvert kunne opparbeide deg en ekspertrolle i kundenes bevissthet, og hos søkemotorene.
Ta gjerne kontakt med oss for en uforpliktende prat om innholdsmarkedsføring!