Like viktig som å overvåke egne resultater, er det å overvåke konkurrentenes aktiviteter og resultater.
Av Trine Blomberg Ulseth, HK Link
En viktig del av arbeidet med å sørge for at bedriften er synlig på nett, handler om kontinuerlig overvåkning – også når det gjelder trafikk fra søk. Alle bedrifter bør til enhver tid vite hvordan både deres betalte og organiske søketrafikk utvikler seg, samt hvilken verdi trafikken er av.
Vit hva konkurrentene dine gjør
I tillegg til å ha kontroll på egen søketrafikk, er det relevant å kunne sammenligne bedriftens resultater og utvikling opp imot dine konkurrenters. Å vite noe om hva konkurrentene dine gjør for å generere trafikk fra søk og hvordan de rangerer på relevante søkeord, er verdifullt når du skal evaluere egne resultater og planlegge videre tiltak.
Heldigvis finnes det gode verktøy som kan brukes i arbeidet med en slik konkurrentanalyse, hvor du analyserer både egne og konkurrentenes tiltak og resultater når det gjelder søketrafikk!
Bruk informasjonen til å øke konkurransekraften din
Vi i HK Link bruker blant annet programmet SEMrush til å overvåke hvordan våre kunders organiske rangering for relevante søkeord utvikler seg. I tillegg analyserer vi kontinuerlig hvordan deres betalte søkeannonser presterer. De samme tallene henter vi også ut for deres største konkurrenter. Deretter kan vi sammenligne hvordan våre kunder presterer i forhold til sine konkurrenter.
Denne informasjonen er svært verdifull, og kan brukes til å optimalisere SEO-strategi og strategi for betalte søkeannonser. Du kan blant annet finne:
- Hvilke søkeord konkurrentene byr på i søkeresultater
- Hvordan konkurrentene rangerer organisk for relevante søkeord
- Oversikt over hvilke søkeord konkurrentene rangerer bra for i det organiske søkeresultatet, i prioritert rekkefølge
Dette gir deg mulighet til å optimalisere egne AdWords-kampanjer for å kunne stille best mulig i forhold til dine konkurrenter i konkurransen om plasseringer i søkeresultatet. I tillegg gir det deg en indikasjon på hvilke søkeord konkurrentene dine eventuelt rangerer bedre på organisk og som du bør fokusere på i videre SEO-arbeid.
Sammenlign organisk vs. betalt trafikk
I tillegg til å sammenligne egen organisk og betalt trafikk opp imot dine konkurrenters organiske og betalte trafikk, er det viktig å se på forholdet mellom egen organisk og betalt trafikk. Du bør vite:
- Hvordan annonsene dine rangerer på de søkeordene du byr på
- Hvordan du rangerer organisk på de søkeordene du ønsker å være synlig på
- Hvordan du rangerer organisk på søkeord du også har annonser for
Det er smart å ha en oversikt over hvilke relevante søkeord som genererer og ikke genererer trafikk, både organisk og betalt. Denne informasjonen kan du for eksempel bruke til å finne ut hvilke søkeord du bør fokusere på i videre SEO-arbeid og hvilke søkeord du bør og ikke bør by på plasseringer for.
Er du nysgjerrig på hvordan din bedrift rangerer på relevante søkeord i forhold til dine konkurrenter? Eller på hvilke søkeord og fraser dine konkurrenter fokuserer på? Ta kontakt med oss for en uforpliktende prat om hvordan du kan gjennomføre en konkurrentanalyse og slik få bedre oversikt over din og dine konkurrenters betalte og organiske trafikk!