Nicolas Lindbak
nicolas@hklink.noNicolas Lindbak
nicolas@hklink.noEndringer i markedet krever endringer i strategien. I løpet av det siste året har vi hjulpet en fremoverlent netthandelsaktør fra Trøndelag med å legge om markedsføringen – fra statiske ROAS-mål til en helhetlig, vekstorientert tilnærming.
Gjennom kontinuerlig testing og datadrevet optimalisering har vi gjort markedsbudsjettet mer smidig, slik at kunden kan skalere lønnsomt i et marked som endrer seg raskere enn noen gang. Selv om ROAS har falt, har vi løftet omsetningen betydelig – samtidig som kostnaden per nye kunde (nCAC) har holdt seg stabil og medieeffektiviteten (MER) ligger på samme nivå som i fjor.
Google Consent Mode v2 slo hardt ut for kunden og vi opplevde et høyt avvik mellom omsetning registrert I GA4 og i kundens eget system. Dette gjorde selvfølgelig at vi så sviktende resultater i spesielt Google Ads øyeblikkelig etter GCMv2 ble rullet ut. Vi var nødt til å ta grep.
Vi ble enige med kunde om å fokusere på topplinje måleparameter som Medieeffektivitet (MER) og kostnad per nye kunde (nCAC). ROAS som tidligere ble brukt for flittig for å ta avgjørelser ble nå kun brukt for å indikere performance per kampanje eller kanal.
For å få det beste ut av Google har vi brukt en miks mellom vanlige søkekampanjer og standard shopping. Hovedstrategien i Google er å få ut så mye volum som mulig fra “åpne søkeord” som inneholder produktene kunden tilbyr.
Søk etter brand, plukker vi også opp, men i egne kampanjer hvor vi kontrollerer mediespend og spesielt kost per klikk. Dette gjelder på tvers av søk og shopping.
Vi har tydelige sesongvariasjoner for denne kunden, som gjør at vi har kampanjer segmentert deretter. Høst/Vinter ligger klar allerede om sommeren og samler data, til den er klar å ta over for vår/sommer kampanjer. Dette gjør vi for å få mest mulig ut av Google Ads.
Vi segmenterer ganske mye på de produktkategoriene som er viktigst, som skaper mest omsetning historisk sett (Pareto).
Vi har valgt å bruke Standard Shopping vs Performance Max, da vi mener dette gir oss bedre kontroll over kampanjene. Vi får mer innsikt og har muligheten til å styre kampanjene mer dersom vi ser en underprestasjon i kampanjene fra Google sin side. I tillegg ønsker vi ikke å være på Display, YouTube, Gmail ++ uten at vi kan styre budskap og materiell.
I Meta kjører vi en miks av dynamiske produkt annonser i tillegg til vanlige kampanjer. Her har vi eksperimentert med forskjellige annonsetyper og bruk av verktøy som tillater oss tilpassing av annonsene. Dette har vi sett gode resultater på enn så lenge, både på CPA og CPC. Som har bidratt til økt trafikk og ikke minst omsetning for kunden.
Hvorfor fungerer dette bedre?
Lønnsom vekst med klare mål: Ved å justere budsjettene dynamisk kan vi optimalisere for langsiktig vekst uten å låse oss til faste rammer. Vi fanger opp etterspørselen når den er til stede og er mer restriktive i perioder hvor markedet er tøffere.
Salgs-modellering: Vi kan nå teste ulike budsjettnivåer og forutsi omsetningspotensialet med større presisjon. Ved å estimere omsetning basert på klare KPIer kan vi med større troverdighet ta riktige budsjett avgjørelser frem i tid.
Paretoprinsippet i praksis: 80 % av omsetningen kommer fra 20 % av produktene dine. Dette har vi vært tydelig på siden starten og segmentert kampanjer og kontoer deretter.
6 mnd etter endring i strategi vs året før:
- Omsetning: +32%
- Ad-spend: +27%
- MER: +4%
- nCAC: -7,5%
Ved å omstille oss fra et fast budsjett ROAS-tilnærming til en mer dynamisk modell, har vi ikke bare økt omsetningen betydelig, men også sikret at vi vokser på en lønnsom måte. Fremover vil vi fortsette å optimalisere kampanjene våre basert på data, Pareto-prinsippet og fleksible budsjetter for å nå nye høyder.
Vekst handler ikke bare om å bruke mer penger – det handler om å bruke dem smartere. 🚀
Vi er nå ferdige med Q2 2025 og vi ser allerede tilsvarende resultater YoY, 37% vekst på topplinje, økende MER (15%) med økt spend oppimot 20% mot fjoråret.
Har du utfordringer knyttet til ROAS eller er du interessert i å diskutere digital markedsføring? Send oss en mail, da vel!
Nicolas Lindbak
nicolas@hklink.no