Eksperiment: Kan du rangere i søk med AI-innhold?

SEO

Robin Lundkvist

robin@hklink.no

Siden ChatGPT ble lansert mot slutten av 2022, har OpenAI vært en av de fremste driverne for å få bedrifter og privatpersoner til å bruke kunstig intelligens til ulike oppgaver.

Med et par tastetrykk kan vi i dag gi en AI-modell en enkel prompt, få ferdig tekst og bilder tilbake og publisere det i egne kanaler eller sosiale medier.

Men hvor langt kan du egentlig komme ved å masseprodusere AI-generert innhold, uten å kvalitetssikre at innholdet faktisk stemmer eller har verdi for leseren?

Vi starter eksperiment for å se hvordan AI-innhold rangerer

I juni 2024 ønsket vi å teste ut hvilke resultater du oppnår om du fyller siden din kun med AI-innhold. Hypotesen er at hvis vi pumper ut AI-innhold jevnlig over en lengre periode, så vil innholdet rangere først, men etter hvert bli oppfattet som innhold av lav kvalitet, og i verste fall spam.

Mange har tenkt at det er nok å gi ChatGPT relevante søkeord og temaer, og deretter pumpe ut artikler for å oppnå synlighet i Google. Men gir stort volum automatisk mye trafikk eller risikerer du å bli «straffet» av søkemotorene.

Google har lenge presisert at innhold som utviser ekspertise, erfaring, autoritet og tillit (E-E-A-T) prioriteres i søkeresultatene. Søkemotoren oppdaterer jevnlig algoritmene for å løfte fram det innholdet som best hjelper brukerne og svarer på deres søkeintensjoner.

Framgangsmåten vår for å teste ut AI-innholdets rangering

  1. Vi valgte oss en nisje der brukere ofte søker hjelp til praktiske oppgaver.

  2. Vi opprettet en nettside hvor alle tekster skulle publiseres som artikler med AI-produserte bilder.

  3. Nettsiden ble optimalisert for teknisk SEO.

  4. Vi gjennomførte en enkel søkeordsanalyse, med både generelle og populære søkeord og lengre og mer spesifikke søkeord (long-tail), for å dekke ulike søkevolum og teste ut ulike konkurransenivå.

  5. Søkeordene ble kategorisert og lagret i nettsidens database.

  6. Vi kodet en løsning der et søkeord ble hentet daglig, sendt til ChatGPT via en teknisk kobling (API-et), og den genererte teksten ble automatisk publisert i riktig kategori.

Løsningen har vært i drift kontinuerlig siden juni 2024.

Resultatet av eksperimentet vårt

Utvikling AI-eksperiment

Vi ser først at nettsiden vår får jevnt økende synlighet og klikk fra søkemotorene.

Fra september 2024 til februar 2025 oppnår siden rundt 3 000 klikk per måned i snitt. I mars 2025 øker plutselig trafikken med nesten 150 %, da en artikkel dekker et tema som plutselig trender. Etter denne toppen stabiliserer trafikken seg tilbake på tidligere nivå.

Så endrer noe seg nærmest over natten.

I juli 2025 stuper trafikken med cirka 90%, og den tar seg ikke opp igjen.

Hva tror vi kan ha skjedd? Tidsperioden stemmer bra med Googles Core-oppdatering for juli 2025, som blant annet har som mål å prioritere innhold som hjelper brukerne.

Selv om mange av artiklene våre inneholder praktiske tips, er tekstene ofte generiske og bærer preg av å være skrevet av AI.

Så til spørsmålet, kan du rangere i søk med AI?

Ja, du kan rangere i søk med AI. Men ved å ukritisk publisere innhold, sørger du for at innholdet ikke opprettholder kvalitet over tid, og risikoen for å bli oppfattet som spam eller av lav verdi, øker betraktelig.

Erfaringene fra dette eksperimentet viser at selv om du kan oppnå god synlighet og trafikk på kort sikt, vil algoritmeendringer som Googles Core-oppdateringer kunne føre til dramatisk fall i trafikk, dersom innholdet ditt oppleves generisk og lite verdifullt for brukeren.

Du gjør deg i større grad sårbar for endringer, og er det en ting vi vet, så er det at søkemotorene endrer seg raskt for å premiere godt innhold.

For å lykkes med å bruke AI i innholdsproduksjonen, bør du derfor se på kunstig intelligens som et verktøy, og ikke en hellig gral for kortvarig rangering.

Robin Lundkvist

robin@hklink.no