Gå til hovedinnholdet Gå til menyen

Google ligger i forkant av norsk lovgivning med Google Consent Mode v2 

Data og analyse

Robin Lundkvist

robin@hklink.no

Fra og med 6 mars 2024 måtte de som annonserer via Google sine tjenester ha på plass en samtykkeløsning som er godkjent av Google. Dette gjør Google for å være i tråd med The Digital Markets Act, akkurat som de innførte Google Consent Mode v1 i forbindelse med GDPR. Lovene skal i større grad sikre godt personvern og økt konkurransekraft i EU – men de har også direkte konsekvenser for markedsføringen din.

Med Google Consent Mode v2 (GCMv2) kreves det at du har en samtykkeløsning som kun sender data videre til Google basert på aktivt samtykke. Dette kan påvirke mengden data som sendes til webanalyseverktøy og annonseringsplattform basert på samtykkegraden du klarer å oppnå. Det er primært to nye parametre som innføres med GCMv2:  

  • Ad_user_data: samtykker brukeren til at deres personlige data brukes til reklameformål? 
  • Ad_personalization: samtykker brukeren til at dataene deres brukes til remarketing?

Ved å ikke følge dette kravet og samle samtykke med disse parameterne kan vi forvente å se dårligere data inn til Google sine plattformer. Dette vil garantert påvirke opprettelse av nye målgrupper og muligheten vi har til å gi de ulike målgruppene tilpasset markedsføring, feks med remarketing. Det betyr også at grunnlaget du tidligere har hentet innsikt fra og bygd rapporter på blir dårligere. 

Så for å sikre like gode resultater på markedsføringen din som før, og kunne bygge gode rapporter – er ikke dette noe å vente på. Det er bare å implementere Google Consent Mode v2 og en samtykkeløsning, jo raskere jo bedre. 

HK Link kan enkelt hjelpe deg som kunde og sikre at du får best mulig effekt av markedsføringen! 

Robin Lundkvist

robin@hklink.no