Stålsett deg for endringene i iOS 26

SEO Betalte medier

Kenneth Olsen

kenneth@hklink.no

En endringsstorm kan treffe netthandelsbransjen når Apple og Safari strammer inn hvordan vi kan spore og nå folk med markedsføring. Slik kan du beholde målingene – og nattesøvnen – uten dramatikk.

Først, hva er nytt med iOS 26?

I Apples nye operativsystem blir lenkesporing fjernet i Safari. Alle som bruker iPhone og Safari – noe veldig mange av oss gjør – blir vanskeligere å finne og gjenkjenne.

Vi ser ikke hvor brukeren klikket hen, og hva brukeren gjorde etterpå.

Det betyr at du i utgangspunktet kan miste mye verdifull data.

Hva kan gjøres for å måle etter iOS 26, dette er jo krise?

Vi har opplevd noe lignende før. Husker du da vi først begynte å snakke om hvordan vi samlet inn data i GA4 – og hvordan strammere lovverk, samtykkekrav og iOS-oppdateringer tvang oss til å tenke nytt?

Datatapet vokste, og vi fant nye løsninger. Vel, dette er kapittel to.

Hvorfor haster det være bevisst på endringene i iOS 26 i Norge? 

iOS står for rundt 50 %+ av mobilbruken i Norge, og Safari er en stor del av mobil-nettlesingen. Endringer i Safari vil kunne merkes raskt i både måling, attribusjon og remarketing. 

Hva skjer egentlig med iOS26 – kort fortalt?

Apple strammer inn hva vi kan få innsikt i:

Bekreftet: Når noen klikker på annonsen eller lenken din i Safari Privat, Mail og Meldinger, er UTM-lenkene vi kan bruke for å spore, for eksempel gclid fra Google eller fbclid fra Facebook, automatisk fjernet. Beskyttelsen heter Link Tracking Protection (LTP).

Observasjon fra beta-testing: Apple tester nå en funksjon som kan gjøre det vanskeligere å “fingeprinte” brukere, altså kjenne igjen bruker basert på unike signaler som skjermstørrelse, fonter og så videre. I beta-funksjonen kan brukeren sette denne begrensningen for «All browsing», altså all surfing, men det er ikke bekreftet hva som blir standard ved endelig utrulling.

Ikke bekreftet: Det er ikke bekreftet at vanlig Safari-modus, ikke bare privat, også kommer til å kutte bort kodene med LTP. Foreløpig er dette en risiko, ikke et faktum.

Ta tre grep for å rigge deg for iOS26 nå

Tracking kan slutte å virke som før. Hvordan bør du tilnærme deg endringen?

  1. Gjør en vurdering på hvordan en slik IOS-oppdatering vil påvirke datainnsamlingen din.

  2. Hvilke grep kan du gjøre med din teknologileverandør for å bedre kvaliteten på datainnsamlingen?

  3. Hvilke KPI-er vurderer man markedsaktivitetene opp imot som ikke er påvirket av internettoppdateringer og nye lover?

Husk å tenke robusthet – og ikke få panikk!

Kenneth Olsen

kenneth@hklink.no

Bygg opp førstepartsdata (samle inn info direkte fra kundene, som e-postlister, kunderegistreringer, kjøpshistorikk) supplér med modellert attribusjon/MMM, (bruk modeller og analyser for å estimere hva hver kanal bidrar med) og følg utviklingen tett.

Da beholder du beslutningskraften selv om grunnlaget av klikknivådata blir tynnere.

Bygg opp førstepartsdata (samle inn info direkte fra kundene, som e-postlister, kunderegistreringer, kjøpshistorikk) supplér med modellert attribusjon/MMM, (bruk modeller og analyser for å estimere hva hver kanal bidrar med) og følg utviklingen tett.

Da beholder du beslutningskraften selv om grunnlaget av klikknivådata blir tynnere.

Kilder: 

Innholdet i teksten bygger på bekreftede endringer + observasjoner fra iOS 26-beta. Apple kan endre detaljer før endelig lansering. 
LTP i Privat/Mail/Meldinger gjelder allerede. Utvidelse til vanlig Safari er ikke bekreftet. 
Tallene vi viser er bare gjennomsnitt for bransjen. Du bør sjekke egne analyser for å se hvor mange av kundene dine som faktisk bruker iOS eller Safari.