Gå til hovedinnholdet Gå til menyen

Er 20-30% reduksjon av data den nye standarden?

Data og analyse

Robin Lundkvist

robin@hklink.no

Siden Google krevde at annonsører har på plass Google Consent Mode v2 (GCMv2) og en samtykkeløsning (CMP) fra 6. mars 2024 har vi inngått partnerskap med Cookie Information og implementert GCMv2 og samtykkeløsninger (CMP) for en rekke kunder.

 

Nå starter vi å se konturene av noen konsekvenser som kan bety mye for hvordan vi måler effekten av markedsføringen sammen med våre kunder. Flere kunder opplever at dataen inn til webanalyseverktøyet de benytter har en nedadgående kurve. Enten på grunn av manglende implementering av GCMv2 eller fordi implementeringen av en samtykkeløsning automatisk gjør at de som ikke gir samtykke ekskluderes i dataen som sendes videre til webanalyseverktøyet. I analyser av data-avviket har det vært korrelasjon mellom antallet avviste samtykker og den prosentvise nedgangen av trafikk vi ser i webanalyseverktøyet.

Så mange som 20-30% av besøkende avviser cookies på tvers av kontoer vi har satt opp!

For at du bedre skal forstå hva dette betyr har vi beskrevet noen konkrete kundescenarioer og løsninger.

 

Ingen innkomne data i Google Analytics 4 (GA4)

Hos en nettbutikk-kunde opplevde vi at trafikken i GA4 flatet helt ut den 6. mars da GCMv2 i praksis ble gjeldende. Hos denne kunden var samtykke satt som avvist som standard i koden på nettbutikken, og de besøkende hadde ikke mulighet til å kunne gi samtykke. Med andre ord gjorde oppsettet på nettbutikken at vi i en kortere periode ikke mottok data om verken transaksjoner eller trafikk i GA4, noe som blant annet gav negativt utslag på annonseaktiviteter.

For å løse dette implementerte vi et cookie-banner fra Cookie Information som sørger for at de besøkende i nettbutikken må ta stilling til samtykke for å kunne bruke nettstedet. Det førte til at vi igjen fikk data inn i GA4.

 

Feil implementering fra utvikler

Null data inn i GA4

Hos en annen nettbutikk-kunde som vi kjørte annonser for i flere kanaler, observerte vi at nesten alle transaksjonene som ble rapportert i GA4 kom fra direktetrafikk. Ettersom vi visste at annonsene genererte mye trafikk og da burde vært attribuert som noe annet enn direktetrafikk, gjorde vi videre feilsøking som førte til at vi avdekket feilen.

Hos denne kunden hadde utvikleren implementert et Cookie-banner som ikke ga signaler til Google om at det ble gitt samtykke. Man måtte derfor oppdatere siden eller gå videre til en annen side før Google fikk et signal om at samtykke var gitt. Det vil i praksis bety at dersom kunden ikke hadde vært på nettstedet før og tidligere gitt samtykke, så ville ikke trafikken få riktig kilde/medium. Utvikler ble gjort oppmerksom på dette og rettet opp i problemet. 

Det er mye som kan skje mellom domene, webanalyseverktøy, annonseplattform og sporingsscript. Hva kan du som kunde gjøre for å sikre at oppsett for data og analyse er så korrekt som mulig og at vi får best mulig effekt ut av markedsføringen?

 

Enhanced conversions

Ettersom man mister data på brukere som ikke gir samtykke til bruk av cookies, må man sørge for at man får mest mulig ut av de dataene man har tilgang på. Google Ads benytter de samme dataene for å målrette annonser mot potensielle kunder, og for å begrense negative effekter i annonseringen ved tap av data, kan man aktivere Enhanced Conversions. Da sender man konverteringsdata for brukerne som har gitt samtykke til bruk av cookies til Google Ads, som igjen matcher disse dataene med en brukers Google-konto. Siden Google allerede sitter på mye informasjon om brukernes Google-kontoer, vil dette fore maskinlæringen med mer informasjon, som igjen bidrar til positiv innvirkning på resultatene. Selv rapporterer Google at annonsører som aktiverer Enhanced Conversions i gjennomsnitt øker konverteringene med 17%.

 

Server-side sporing

Ved å benytte Server-side sporing sørger man for at brukerdata håndteres på serveren i stedet for i brukerens nettleser. Dette gir oss også mulighet til å for eksempel sende anonymiserte transaksjonsdata direkte fra serveren til webanalyseverktøyet, noe som også vil redusere avviket mellom faktiske transaksjonsdata og det som rapporteres i webanalyseverktøyet.

Det er mye som skjer i skjæringspunktet data, analyse og effekt i forbindelse med personvern og regulering. Det viktigste du som kunde kan gjøre er å kontinuerlig implementere og teste nye løsninger for å være i forkant av endringer som kommer.

Våre rådgivere står klare til å bistå deg uavhengig av hvilke utfordringer du står ovenfor.

 

Robin Lundkvist

robin@hklink.no